Świece- co, jak, gdzie, ile.
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
 
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum JAWA 50 i OGAR 200 FORUM Strona Główna -> Tutoriale
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
macq
Emerytowany Moderator
Emerytowany Moderator



Dołączył: 05 Lip 2006
Posty: 3317
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 132 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rzeszów

PostWysłany: Sob 15:12, 20 Gru 2008    Temat postu: Świece- co, jak, gdzie, ile.


1. Czym się różnią świece?
2. Najpopularniejsze świece do 223 [jawa, ogar]
3. Ranking świec [cena/jakość]
4. Pierwsze uruchomienie nowej świecy (tzw. wygrzewanie- WAŻNE!)



AD 1


Świec jest na naszym rynku mnóstwo. Od najtańszych chińskich, po najlepsze - irydowe i platynowe. Co zatem je odróżnia?


*Długość gwintu- w jawce stosujemy tylko i wyłącznie gwint o długości 12,7mm
*Typ stożka- wystający, lub schowany. Od tego zależy ciepłota świecy. Wystający stożek oznacza zwykle (ale nie zawsze!!!!) zimniejszą świecę:
[link widoczny dla zalogowanych]

Nie zagłębiam tu się w materiały stosowane do budowy elektrod, czy uszczelnień, a także ilości elektrod zewnętrznych, bo to w naszym przypadku
w zasadzie nie ma znaczenia


AD 2

Do jawki stosuje się wiele różnych świec (co człowiek to opinia), najczęściej używa się;

*Iskra f80
*Iskra f75
*Iskra f95
*Iskra F100

*NGK B7HS
*NGK BP8HS
*NGK BP7HS

*PAL N8
*PAL N9Y

*BRISK N15C
*BRISK N12YC

*Champion L82C
*Champion L82YC

*Bosch W5BC
*BOsch W6BC
*Bosch W5CC
*Bosch W5AC

*inne- świece Beru, albo inne mało znane i obecnie nieprodukowane (np świece produkcji ZSRR)



AD 3

Ranking


Oceniał będę świece pod następującymi kątami:

*łatwość rozruchu na zimnym silniku
*praca w niskich temperaturach
*praca w wysokich temperaturach/odporność na zalanie
*niezawodność zapłonu w całym zakresie obrotów
*Obsługowość i trwałość
*Praca z kiepskim olejem

Ranking powstał na podstawie moich doświadczeń. Świece zostały wkręcone do mojego silnika (sprawny, dotarty, wyregulowany), oczywiście były one nowe i
wygrzane.



ISKRA F80

Iskra F80 to świeca dobra na zimniejsze pory roku. Nie jest idealna. Firma Iskra Rozpoczynając współpracę z NGK teoretycznie zyskała na
prestiżu i jakości wykonywanych wyrobów. Ja kłóciłbym się, no ale jeśli silnik jest dobrze ustawiony, to świeca jest dość niezawodna. Nie toleruje zaś
odchyłów od wartości nominalnych, co sygnalizuje problemami z uruchomieniem silnika i pracą na wysokich obrotach

Łatwość rozruchu- 3/6
Praca w niskich temp- 4/6
Praca w wysokich temp/odporność na zalanie - 3/6
Niezawodność zapłonu- 3/6
Obsługowość i trwałość- 3/6
Praca z kiepskim olejem- 2/6


ISKRA F75

W zasadzie nie różni się od F80 (patrz wyżej)



ISKRA F95

Iskra F95 jest świecą dość zimną, a więc na lato. Dzięki zastosowaniu zimniejszej świecy, silnik nie przegrzewa się, a świeca jest zawsze gotowa do
pracy. Jeśli chodzi o pracę, to jest ona podobna, jak F80, z tym, że jeszcze gorzej reaguje na mixol. W pewnych warunkach potrafi się szybko zanieczyszczać
(zwłaszcza w zimie), ale ogólnie nie wypada źle


Łatwość rozruchu- 3/6
Praca w niskich temp- 2/6
Praca w wysokich temp/odporność na zalanie - 3/6
Niezawodność zapłonu- 3/6
Obsługowość i trwałość- 3/6
Praca z kiepskim olejem- 2/6


ISKRA F100

W zasadzie nie ma dużych różnic między F100, a F95, ale nie polecam jej do jawki, bo jest za zimna


NGK B7HS, BP8HS, BP7HS

Nie ma co ich omawiać osobno. Wszystkie kiepsko pracują z mixolem, często się zalewają, wypadają zapłony. W zimie zarówno świece ciepłe (B7HS), jak i stosunkowo zimne
źle sobie radzą z uruchamianiem zimnego silnika

Łatwość rozruchu- 2/6
Praca w niskich temp- 3/6
Praca w wysokich temp/odporność na zalanie - 1/6
Niezawodność zapłonu- 3/6
Obsługowość i trwałość- 3/6
Praca z kiepskim olejem- 1/6


PAL N8, NY9

Obie świece to stare, dobre świece. Sprawują się w jawce bardzo dobrze. Czasem lubią dostać przebicie, ale to nie są aż tak częste przypadki. N9Y jest świecą zimną i ją
polecam na lato, na zimę N8

Łatwość rozruchu- 4/6
Praca w niskich temp- 4/6
Praca w wysokich temp/odporność na zalanie - 4/6
Niezawodność zapłonu- 4/6
Obsługowość i trwałość- 3/6
Praca z kiepskim olejem- 4/6


Brisk N15C i N15YC

Świece podobne do PAL, w zasadzie mają podobne parametry co one. Są ogólnie bardzo dobre. N15C jest na zimę, N15YC- na lato.



Champion L82C, L82YC


Świeca marki Champion ogólnie rzecz biorąc to jedne z lepszych świec do 223. Charakteryzuje je duża odporność na kiepski olej, stabilna iskra i trwałość- jeździłem rok na championie
bez wykręcania z głowicy... L82C to wersja na zimę, L82YC na lato (choć polecam tą ostatnią, zimą też daje radę)

Łatwość rozruchu- 5/6
Praca w niskich temp- 4/6
Praca w wysokich temp/odporność na zalanie - 5/6
Niezawodność zapłonu- 5/6
Obsługowość i trwałość- 5/6
Praca z kiepskim olejem- 4/6




Krótkogwintówki Boscha

Wysoka cena tych świec nie oznacza, że są one idealne. Ciężko jest zapalić silnik na ciepło, jak zaleje świecę, to dyntka- nie odpalimy, trzeba świecę czyścić. Świece boscha do
jawki są nieco lepsze od NGK, ale gorsze od PAL, Briska, czy Championa


INNE [w tym dwu, trzy i czteroelektrodowe]

Oczywiście cięzko tu mówić o tych świecach nie podając ich parametrów. Ja jednak ograniczę się do stwierdzenia, że świece produkcji ZSRR to jedne z lepszych
świec jakie przyszło mi testować, za to świece "tuningowe" o więcej niż jednej elektrodzie zewnętrznej nie poprawiają znacząco pracy silnika- polecam je raczej do 4T


ZAMIENNIKI ŚWIEC TYPU ISKRA


zamiennik Iskry F80:

-Bosh W5AC
-Champion L82C (polecam na zimę!)
-Beru 14-5AU
-NGK B7HS
-BRISK N15C (nowe oznaczenie)
-PAL N8 (stare oznaczenie)

zamiennik Iskry F95 (lato- zimniejsza)

-Bosh W5BC
-Champion L82YC
-Beru 15-5BU
-PAL N9Y (stare- takie stosowano w jawce seryjnie)
-BRISK N12YC (nowe)
-NGK BP8HS (nie polecam)

AD 4

PIERWSZE URUCHOMIENIE- WAŻNE!!!


Często jest tak, że ktoś wkręci do głowicy nową świecę, odpali, zobaczy, że chodzi, zgasi i myśli, że jest ok...tymczasem później iskry w ogóle nie ma i
silnik nie daje się uruchomić. Niektórzy producenci świec podają sposób aby tego uniknąć (NGK, BRISK), jednak proponuję stosować to do wszystkich świec:

-Odpalamy silnik na starej świecy, rozgrzewamy (ale nie za mocno)
-Wkręcamy nową świecę
-Odpalamy silnik i jedziemy w trasę. Nie musi być ona długa- silnik musi sobie pochodzić minimum 5minut. Dopiero wtedy gasimy silnik i możemy się cieszyć
pełnowartościową świecą


UWAGI

-Powyższy tekst jest w 100% mojego autorstwa
-Poradnik był pisany na podstawie mojej subiektywnej oceny poszczególnych świec. Można się ze mną nie zgadzać, ale najczęściej moje teorie są słuszne i polecam robić tak, jak piszę


Post został pochwalony 22 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
bazalt
Moderator
Moderator



Dołączył: 21 Kwi 2008
Posty: 2159
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 64 razy
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Jelenia Góra

PostWysłany: Sob 15:26, 20 Gru 2008    Temat postu:

nie no ładny tutek daje pochwałę Wink
3. Ranking świec [cena/jakość]
jakości widzę a gdzie ceny ?? ;d


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
zuzia
Wymiatacz
Wymiatacz



Dołączył: 24 Gru 2007
Posty: 1564
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 60 razy
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Mazowieckie

PostWysłany: Sob 15:37, 20 Gru 2008    Temat postu:

Dobry tutorial, pochwała ode mnie Wink
ja proponowałbym jeszcze dopisać średnią punktów każdej ze świec Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
macq
Emerytowany Moderator
Emerytowany Moderator



Dołączył: 05 Lip 2006
Posty: 3317
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 132 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rzeszów

PostWysłany: Sob 16:32, 20 Gru 2008    Temat postu:

bazalt napisał:
nie no ładny tutek daje pochwałę Wink
3. Ranking świec [cena/jakość]
jakości widzę a gdzie ceny ?? ;d
PFF wiedziałem, że o czymś zapomniałem Smile Zaraz zrobię edita Embarassed

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
PatrickM
Emerytowany Moderator
Emerytowany Moderator



Dołączył: 10 Sie 2007
Posty: 789
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 25 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Głogów Małopolski (13 km od Rzeszowa)

PostWysłany: Sob 16:36, 20 Gru 2008    Temat postu:

Macq jesteś wielki ! Ja mam u siebie NGK a okazuje się że to badziewie. Pochwałka leci.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
macq
Emerytowany Moderator
Emerytowany Moderator



Dołączył: 05 Lip 2006
Posty: 3317
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 132 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rzeszów

PostWysłany: Sob 16:40, 20 Gru 2008    Temat postu:

Nie mowię, że badziewie, NGK to dobre świece, stosowane seryjnie np w piłach motorowych stihl, w obecnie produkowanych motocyklach itd. Tylko, że taka świeca nie lubi zbytnio warunków silnika 223: zapłonu stykowego (duże skoki napięcia), częste zalewanie silnika, gówniany olej, itp. Jeśli Ci chodzi dobrze silnik na NGK, to jesteś po prostu szczęściarzem, albo masz idealnie wyregulowany silnik.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Lopez
Moderator
Moderator



Dołączył: 17 Sie 2007
Posty: 2300
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 46 razy
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Suchedniów

PostWysłany: Sob 17:32, 20 Gru 2008    Temat postu:

Naprawdę super tutorial. Obszerny, super opisane świece i wogóle git. Może teraz nie będzie tylu dyskusji o świecach Very Happy
Pochwała leci


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
PatrickM
Emerytowany Moderator
Emerytowany Moderator



Dołączył: 10 Sie 2007
Posty: 789
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 25 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Głogów Małopolski (13 km od Rzeszowa)

PostWysłany: Sob 17:58, 20 Gru 2008    Temat postu:

macq napisał:
Jeśli Ci chodzi dobrze silnik na NGK, to jesteś po prostu szczęściarzem, albo masz idealnie wyregulowany silnik.


Używam świecy NGK, ciągle tej samej już drugi rok. Przez ten czas nigdy nie zalałem silnika, silnik może stać i pracować na wolnych obrotach i nie zgaśnie nawet przez kilka minut. A olej to Husqvarna do pił spalinowych. Jedyne z czym jest problem to zapalenie silnika gdy jest masakratycznie ugotowany.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
bazalt
Moderator
Moderator



Dołączył: 21 Kwi 2008
Posty: 2159
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 64 razy
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Jelenia Góra

PostWysłany: Sob 18:24, 20 Gru 2008    Temat postu:

macq napisał:
bazalt napisał:
nie no ładny tutek daje pochwałę Wink
3. Ranking świec [cena/jakość]
jakości widzę a gdzie ceny ?? ;d
PFF wiedziałem, że o czymś zapomniałem Smile Zaraz zrobię edita Embarassed

nie żebym był nachalny ale dalej cen nie widzę xD


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
PrzemeK93
Wymiatacz
Wymiatacz



Dołączył: 03 Lut 2008
Posty: 785
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 16 razy
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Kolno

PostWysłany: Sob 18:42, 20 Gru 2008    Temat postu: Re: Świece- co, jak, gdzie, ile.

macq napisał:

[b] NGK B7HS, BP8HS, BP7HS


Nie ma co ich omawiać osobno. Wszystkie kiepsko pracują z mixolem, często się zalewają, wypadają zapłony. W zimie zarówno świece ciepłe (B7HS), jak i stosunkowo zimne
źle sobie radzą z uruchamianiem zimnego silnika

Łatwość rozruchu- 2/6
Praca w niskich temp- 3/6
Praca w wysokich temp/odporność na zalanie - 1/6
Niezawodność zapłonu- 3/6
Obsługowość i trwałość- 3/6
Praca z kiepskim olejem- 1/6


co do NGK to ja bym sie klucil - konkretnie co do tej oceny:
- latwosc rozruchu - pali od 1
- praca w niskich temperaturach to ok sie zgadzam
- praca w wysokich temp/odpornosc na zalanie - hmm co do tego to powiem ci ze raz mi "odwalilo i mowie przejade sie ogaraem po kauzy" a po wjechaniu do niej okazalo sie ze jest na tyle gleboka ze mi cylinder zakrylo (kalurza byla cos w stylu litery U ) i ogra nie mial zamiaru sie zatrzymac w niej.. wiec tu dal bym maxa
- niezawodnosc zaplonu to dal bym 4
- trwalosc to dalbym 4 lub 5
- praca z kiepskim olejek tak samo 4 lub 5 - mixol nie nalezy do lepszych olejow

a innych swiec powiem szczerze nie sprawdzalem wska i na poczatku ogarem jezdzilem na iskrach F75 F80 F90 i F100


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
macq
Emerytowany Moderator
Emerytowany Moderator



Dołączył: 05 Lip 2006
Posty: 3317
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 132 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rzeszów

PostWysłany: Sob 19:03, 20 Gru 2008    Temat postu:

Tak jak mówiłem, co człowiek to opinia. Pozatym mówiąc "zalanie" nie chodzi mi o zalanie wodą. Pozatym przytaczam ponownie moje słowa:

Cytat:
Nie mowię, że badziewie, NGK to dobre świece, stosowane seryjnie np w piłach motorowych stihl, w obecnie produkowanych motocyklach itd. Tylko, że taka świeca nie lubi zbytnio warunków silnika 223: zapłonu stykowego (duże skoki napięcia), częste zalewanie silnika, gówniany olej, itp. Jeśli Ci chodzi dobrze silnik na NGK, to jesteś po prostu szczęściarzem, albo masz idealnie wyregulowany silnik.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
PrzemeK93
Wymiatacz
Wymiatacz



Dołączył: 03 Lut 2008
Posty: 785
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 16 razy
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Kolno

PostWysłany: Sob 19:35, 20 Gru 2008    Temat postu:

heh sry ale z ta woda to niezla byla przygoda ;p a silnika mi nie zalewa i dobrze chodzi wiec moze jak to okresliles jestem "szcześciarzem" ;p a silnik mam wyregulowany chyba dobrze tata regulowal - zna sie na tym ale za to mam gaznik nie do wyregulowania ;/ wolnych obrotow nie idzei ustawic ;/

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
PatrickM
Emerytowany Moderator
Emerytowany Moderator



Dołączył: 10 Sie 2007
Posty: 789
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 25 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Głogów Małopolski (13 km od Rzeszowa)

PostWysłany: Sob 19:40, 20 Gru 2008    Temat postu:

Nie chcę się chwalić, ale mój silnik jest idealny i idealnie ustawiony, wszystko oryginalne, nawet nie miał szlifa, nie był rozpoławiany. V-max 74 km/h na prostej bez żadnego wiatru. Na wolnych może sobie stać i stać i stać i dalej "pyrka". Ma jakieś 8tys. przebiegu. No i był seryjnie odblokowany - wersja na rynek czeski.

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez PatrickM dnia Sob 19:41, 20 Gru 2008, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
xiang
Wymiatacz
Wymiatacz



Dołączył: 22 Paź 2008
Posty: 347
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 21:14, 20 Gru 2008    Temat postu:

Macq- zasłużyłeś na pochwałę, dużo można się nauczyć czytając twoje dzieło. To, że ja mam starą spaloną świecę champion i Jawka średnio chodzi wcale nie oznacza że są one gówniane. PatrickM- pogratulować dobrego silnika, nie znam żadnego właściciela silnika 223 ktorego silnik nie był rozkręcany.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
PatrickM
Emerytowany Moderator
Emerytowany Moderator



Dołączył: 10 Sie 2007
Posty: 789
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 25 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Głogów Małopolski (13 km od Rzeszowa)

PostWysłany: Sob 21:23, 20 Gru 2008    Temat postu:

Znaczy cylinder był ściągany 2 razy żeby wyczyścić nagar, ale rozpoławiany nie był - to fakt.

Post został pochwalony 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum JAWA 50 i OGAR 200 FORUM Strona Główna -> Tutoriale Wszystkie czasy w strefie GMT
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
Strona 1 z 3

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Bluetab template design by FF8Jake of FFD
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Regulamin