Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Konek
Wymiatacz

Dołączył: 06 Lis 2007
Posty: 377
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 52 razy Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Toruń/okolice
|
Wysłany: Pią 20:31, 07 Lis 2008 Temat postu: Sierpem & młotem... czyli regeneracja zmieniacza biegów |
|
|
Zapewne wiele silników ma luzy na zmieniaczu biegów i przez to wyskakują niektóre przełożenia lub nawet nie chcą chodzić biegi... W znalezieniu przyczyny i usunięciu usterki pomocna okaże się jego kompletna rozbiórka, więc do rzeczy:
Potrzebne nam będą:
-śrubokręt płaski
-kombinerki
-szczypce
-młotek 0,5kg
-około 200ml ropy/benzyny ekstrakcyjnej.
Całość zaczynamy wypchnięciem dużego segera na górze zmieniacza
i wybicie wybieraka biegów(do niego założony jest wodzik).
Potem wyciągamy element zmieniający biegi
i tą część gdzie przychodzi pręt od wajchy biegów
..
W podstawie zmieniacza jest zapadka, która zapobiega samorzutnej zmianie przełożeń
, sprawdzamy czy nie ma luzów, jeśli ma wyczuwalne to bierzemy się za naprawę tego ustrojstwa, kładziemy na kowadle i pukamy w ośkę zapadki aby ją zaklepać(jedną z najczęstszych usterek w zmieniaczu jest właśnie roznitowanie się ośki zapadki. Spada ona z ząbków wybieraka I tracimy przełożenia)
. Potem sprawdzamy stan elementu zmieniającego biegi, zwykle wystarcza dopchnąć tam sprężynę I bardzo dokładnie to wyczyścić.
Zmieniacz w częściach:
Dobra, bierzemy się za składanie, wkładamy element, do którego mocujemy pręt od wajcy zmiany biegów(oczywiście ustawiamy go tak jak był)
następnie wkładamy element zmieniający prosto(aby pręty na jego górze weszły w sprężynę, a skrzydełka przesuwające wybierak się schowały)
, następnie wkładamy wybierak, aby zatrzasnął się na zapadce i żeby skrzydełka elementu zmieniającego weszły w wypustki
, zakładamy seger,
jeśli segerem można kręcić dystansujemy podkładką pod seger. Jeśli nie czujemy luzów możemy być dumni ze zregenerowanego właśnie zmieniacza Oczywiście wszystko bardzo dokładnie czyścimy.
===========================================
Tutorial napisany dla for [link widoczny dla zalogowanych] i www.jawa50.fora.pl Kopiowanie bez zgody autora zabronione.
Jak to mam w zwyczaju powiem coś od siebie Po pierwsze jeżeli nie wchodzą Ci biegi proponuje dokręcić dwie śrubki znajdujące się w górnej części silnika i przytrzymujące automat zmiany biegów, często ich luz powoduje przesunięcie się tego elementu i różnego rodzaju problemy z tego powodu... Po drugie polecam płukanie skrzyni biegów, jak wiadomo zbiera się w niej syf, opiłki itd. Bardzo ważne jest regularne wymienianie oleju na nowy, mineralny, syntetyk, półsyntetyk, przekładniowy, może być dowolny choć najlepiej jakby współpracował z sprzęgłem mokrym, był przeznaczony do smarowania skrzyni dwusuwa a więc po prostu motocyklowy. Co jakiś czas dobrą regeneracją dla przekładni, sprzęgła, automatu i simmeringów a także łożysk jest przepłukiwanie. Należy zlać stary olej, następnie wlać ropę, preparat czyszczący(specjalistyczny) lub olej mineralny lub rzepakowy i przejechać ok. 30km, dobry również będzie olej na bazie syntetycznej. Później należy olej zlać(długo się to robi) i wlać nowy. Warto wtedy dodać dodatki, które powodują ceramizację silnika, wydłużają jego żywotność i zmniejszają tarcie. Uwaga nigdy nie zmieniaj starego oleju w zużytej jednostce na syntetyk, gdyż spowoduje to rozszczelnienie się uszczelek a w szczególności simmeringów!! Można za to przejść z syntetyka na pozostałe oleje. Gdy takie zabiegi nie pomagają należy wykonać regenerację, czyli czyszczenie automatu przy rozbiórce silnika, nie wyklucza to jednak późniejszej pielęgnacji tego elementu, ponieważ teraz będzie szczególnie wrażliwy. Pozdrawiam pks100
Post został pochwalony 20 razy
Ostatnio zmieniony przez Konek dnia Pią 20:33, 07 Lis 2008, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Lopez
Moderator

Dołączył: 17 Sie 2007
Posty: 2300
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 46 razy Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Suchedniów
|
Wysłany: Pią 22:34, 07 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
Bardzo przydatny tutorial, dobrze napisany, pochwała leci!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
MiNiŚ
ADMINISTRATOR

Dołączył: 01 Lip 2006
Posty: 1706
Przeczytał: 53 tematy
Pomógł: 109 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Z Polszy :)
|
Wysłany: Pią 22:42, 07 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
No, no powaznie "ktos" tu wzial sprawe w swoje rece..
Na dniach bede rowniez skladac kolejny silnik, wiec przetestuje patent konka..
Dla autora pochwala oczywiscie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
zuzia
Wymiatacz

Dołączył: 24 Gru 2007
Posty: 1564
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 60 razy Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Mazowieckie
|
Wysłany: Pią 22:42, 07 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
Dobry tutorial. Wszystko przejrzyście wytłumaczone, dobre fotki. Mnie się już to nie przyda ale innym może się przydać, Pochwała dla Ciebie
PS. Mam takie same śrubokręty jak Ty
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez zuzia dnia Pią 22:48, 07 Lis 2008, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Konek
Wymiatacz

Dołączył: 06 Lis 2007
Posty: 377
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 52 razy Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Toruń/okolice
|
Wysłany: Pią 22:44, 07 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
Powinno działać to, u mnie wypadała 2 i 3 teraz chodzi jak zegarek
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
motórzysta
Emerytowany Moderator

Dołączył: 19 Lip 2007
Posty: 2506
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 57 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Brodnica
|
Wysłany: Sob 10:31, 08 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
No jak widać czasem proste narzędzia typu młotek są przydatniejsze od innych
Nic na chama tylko młotkiem xD
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Pasiek
Bywalec

Dołączył: 03 Lis 2008
Posty: 63
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Woj. Opolskie
|
Wysłany: Śro 6:38, 12 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
Bez młota to nie robota
Tutek przyda się, u mnie strasznie 2 wyskakuje [trójka też, ale jak trzymam wajchę to nie ma problemu ].. Niedługo będę rozbierał silnik to spróbuję 'regeneracji by Konek'
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Gość
|
Wysłany: Wto 9:29, 14 Kwi 2009 Temat postu: |
|
|
"Bez młota to nie robota
Tutek przyda się, u mnie strasznie 2 wyskakuje [trójka też, ale jak trzymam wajchę to nie ma problemu ].. Niedługo będę rozbierał silnik to spróbuję 'regeneracji by Konek'
" - ja mam tak samo - na drugim biegu na wyzszych obrotach zrzucal na luz, trojke tez musze trzymac
|
|
Powrót do góry |
|
 |
XDHubi
Częsty bywalec

Dołączył: 12 Kwi 2009
Posty: 126
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 16:16, 14 Kwi 2009 Temat postu: |
|
|
bardzo pomogłeś bo coś właśnie źle mi biegi chodzą ;D
Pochwała leci oczywiście xD
Też mam takie śrubokręty!!! (Coś nas forumowiczów łączy :] )
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
1jozin95
Częsty bywalec

Dołączył: 26 Gru 2008
Posty: 175
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kamienica Górna
|
Wysłany: Sob 14:32, 18 Kwi 2009 Temat postu: |
|
|
mam takie pytanie po włorzeniu segara[jeszcze nie regenerowłem z.b.]niechce wracać to co sie tam ten drut przypina.tak ma być czy czeka mnie regeneracja.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Mac
Wymiatacz

Dołączył: 20 Kwi 2009
Posty: 449
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 37 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Nie 18:40, 06 Wrz 2009 Temat postu: |
|
|
W morde kopane, 3 dni tego szukałem, teraz znalazłem przypadkowo a... wczorazj złożyłem silnik .
Czasami wyskakiwał 3 bieg, ale myśle, że da rade na tym zmieniaczu który mam.
Dobry tut
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Dragon in the Blue Sky
Częsty bywalec

Dołączył: 23 Sty 2009
Posty: 167
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Zachodniopomorskie
|
Wysłany: Nie 9:57, 14 Lut 2010 Temat postu: |
|
|
Mam pytanie - czy element z zabkami po zlozeniu aparatu moze po delikatnym nacisnieciu zeskakiwac z zebatki,ktora sie regeneruj?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|