Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MiNiŚ
ADMINISTRATOR
Dołączył: 01 Lip 2006
Posty: 1706
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 109 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Z Polszy :)
|
Wysłany: Pią 16:05, 17 Kwi 2009 Temat postu: Kilka porad przy centrowaniu kola. Czyli zrób to sam! ;) |
|
|
Co nam bedzie potrzebne:
- klucze plaskie
- klucz do nypli (mozna dorobic z plaskownika - 2 minutki roboty)
- lyzki
- olowek warsztatowy lub pisak
- odrobina checi i samozaparcia
- widelki od starego skladaka
Sprawy oczywiste: demontujesz znieksztalcone kolo, oczywiscie opon i detke rowniez; montujesz (najlepiej od skladaka na tzw "duzych kolach") we wczesniej zamocowane w imadle - widelki (w takiej pozycji Џ) - nalezy je ciut rozszerzyc, by weszlo kolo motorowerowe lub motocykla; no chyba ze masz specjalnie wykonany stojak, to sprawa zalatwiona. Lub tez mozna wykorzystac obrocony do gory kolami rower.
Kazdy zapewne wie, iz za pomoca nypla regulujemy naciag szprychy (trzyma on szpryche w obreczy).
Bedziemy rozpatrywac oczywiscie przypadek, kiedy sama obrecz kola nie zostala kompletnie uszkodzona (czyt, nie zrobila sie tzw. osemka).
Ale do rzeczy, mamy 2 rodzaje uszkodzenia/zdecentrowania kola; jest to bicie na boki oraz gora-dol.
Bicie boczne:
Przyczyna jest nierownomierny naciag szprych. Tutaj zachodzi pewna zaleznosc, jesli szprycha jest zbyt lekko naciagnieta, to obrecz deformuje sie w strone przeciwna od tej szprychy i analogicznie w druga strone- jezeli zbyt mocno to obrecz "idze" w strone danego preta.
Przy mniejszym biciu (jest to umowne okreslenie) przewaznie wystarcza naciagnac odpowiednie szprychy.
Tak wiec jezeli obrecz skrzywi nam sie w prawo, naciagamy szprychy z lewej strony. Zabieg ten rozpoczynamy od miejsca, w ktorym wychylenie obreczy jest najwieksze, pozniej kolejno naciagamy szprychy z kazdej strony, az osiagniemy zamierzony efekt. Nypli nie powinno sie przekrecac jednorazowo wiecej niz 1/2 obrotu.
Zazwyczaj nyple maja prawozwojne gwinty, ale jesli patrzymy na nasze kolo z gory, to dociaganiecie szprychy bedzie zachodzic podczas krecenia w przeciwna strone, niz pracuje zegar.
Bicie gora-dol
Przyczyna przewaznie sa poluzowane szprychy; wowczas charakterystycznym jest "jajowaty" ksztalt kola.
Tego typu zdeformowanie powstaje rowniez podczas mocnego uderzenia gora-dol (przykladowo; podczas zjezdzania ze stopni, "wlatywania" w dziury, jezdzeniu na jednym kole itp. Znaczacym powodem moze byc rowniez nieodpowiednie cisnienie w ogumieniu, jak i ono samo-ogumienie (nieodpowiednie, uszkodzone).
Zaczynamy od dokrecenia luznych szprych. Rownoczesnie kontrolujac (i w razie potrzeby) i korygujac bicie boczne. Jezeli naprawde przysiedzimy i pobawimy sie z tym, to jestesmy w stanie cos niecos uratowac, jednak przy wiekszym uszkodzeniu w gre wchodzi zakup nowej obreczy, gdyz nasza mozolna praca i tak na nic sie zda.
(Aluminiowa obrecz da sie nawet duzo "nadciagnac, natomiast stalowa praktycznie wcale).
To taki kolejny tutorial dla Was; mam nadzieje, ze sie przyda
Udanego centrowania
Post został pochwalony 10 razy
Ostatnio zmieniony przez MiNiŚ dnia Pią 16:07, 17 Kwi 2009, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
pawkli
Częsty bywalec
Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 116
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Głogów
|
Wysłany: Pią 18:02, 17 Kwi 2009 Temat postu: |
|
|
no i bardzo ładnie , dzięki
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Goger
Częsty bywalec
Dołączył: 21 Paź 2008
Posty: 274
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 18:32, 17 Kwi 2009 Temat postu: |
|
|
No no elegancko pochwala leci, przyda mi się bo trzeba będzie tego sprubować. A czy w starą obrecz taka sobie delikatnie krzywą można powkładać nowe szprychy i czy bedzie lepiej wtedy naciagnąc.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
bazalt
Moderator
Dołączył: 21 Kwi 2008
Posty: 2159
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 64 razy Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Jelenia Góra
|
Wysłany: Pią 19:11, 17 Kwi 2009 Temat postu: |
|
|
no MiNiŚ pochwała leci gdyż muszę sobie nacentrować tylne koło gdyż ma bicie boczne nie czuć go za bardzo ale lepiej mieć proste
PS. parę dni temu wysłałem do Ciebie PW widziałeś??
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
pks100
Moderator
Dołączył: 24 Cze 2007
Posty: 2617
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 127 razy Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: z Rudy Slaskiej
|
Wysłany: Nie 16:51, 19 Kwi 2009 Temat postu: |
|
|
No fajnie, ze ktos poruszyl te temat jednak nie jest on skonczony, ale ni zawiera bledow Do centrowania uzywa sie centrownicy, wystarczy, ze to widelek przymocuje sie jakies kawalki metalu w rownych odstepach po obu stronach. Jak kolo sie bedzie ocierac to nalezy centrowac, to samo dotyczy sie bic gornych, wtedy jest blaszka w miejscu opony. Dalej naciagajac jedna szpryche musimy popuscic inne. W biciach bocznych dwie po bokach, a gornych po przeciwnej stronie felgi. NIe podkreca sie szprych o wiecej niz polo obrotu, choc to i tak za duzo. Nie robi sie tez tego kombinerkami. PO wstepnym wycentrowaniu kolo nalezy wyjac, ponaciskac na nie i centrowac jeszcze raz, Pod naciskiem felga sie automatycznie odksztalci. Centruje sie z duza cierpliwoscia i spokojem, jest to trudna czynnosc. Nalezy pamietac, ze szprychy od strony zebatki z powodu naciskow powinny byc ciut mocniej naciagniete niz po stronie przeciwnej. A tak pochwala sie i tak nalezy Pozdrawiam
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
Bluetab template design by FF8Jake of FFD
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
|