Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
mandos
Wymiatacz
Dołączył: 30 Lip 2006
Posty: 1152
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 23 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Nie 11:46, 06 Sie 2006 Temat postu: Kierunkowskazy i lampa tylna |
|
|
Witam.
Postanowiłem wrzucić schematy, według których przerobilem moją Jawke. Wszystko dziala BEZ AKUMULATORA! Jest podpiete do instalacji Jawy.
Na poczatek kierunkowskazy.
Zamiast żarówek dałem po 3 diody, a zamiast przerywacza dwa przerzutniki astabilne na tranzystorach (prymitywne ale działa). Jeden przerzutnik steruje prawymi a drugi lewymi kierunkowskazami. Dodatkowy efekt jest taki, że kierunkowskaz przedni i tylny nie świecą się jednocześnie tylko na przemian, pobiera więc mniej prądu (można jednak podłączyć tak aby przód i tył świeciły się na raz).
<a href="http://img224.imageshack.us/my.php?image=kierunkowskazyem6.jpg">Schemat kierunkowskazów</a>
Wartości elementów:
oporniki:
R1,R4,R5,R8 = 1 kilo ohm ( 1000 ohm)
R2,R3,R6,R7 = 10 kilo ohm(10 000 ohm)
R9,R10,R11,R12 = 100 ohm (można dać wiekszy tak do 200 ohm ale diody będą słabiej świecić)
kondensatory elektrolityczne:
C1,C2,C3,C4 = 47 mikrofaradów (47uF)
C5,C6,C7= 470 mikrofaradów (470uF)
pozostałe:
M1- mostek prostowniczy
P1 - przełącznik kierunkowskazów przy kierownicy
T1,T2,T3,T4 - tranzystory BC548
T5,T6,T7,T8 - tranzystory BUZ11
Wszystko zmontowane na płytce.
Lampa tylna:
<a href="http://img115.imageshack.us/my.php?image=swiatlotyloi8.jpg">Schemat światła tylnego</a>
Elementy:
M1 - mostek prostowniczy
R - trzy oporniki 500ohm (można dać mniejsze ale racej nie mniej niż 250ohm bo przy wyższych obrotach w Jawce skacze napięcie i diody moga się spalić)
C - kondensator elektrolityczny 470 mikfofaradów (470uF)
Wszystko też na płytce.
U mnie dziala to bez problemów BEZ AKUMULATORA.
Jak ktoś bawi się trochę elektroniką albo ma znajomego elektronika to polecam takie rozwiązanie.
Montuje jeszcze stop na diodach ale narazie brakło mi diód. Jak poskładam, zamontuje w Jawce i przetestuje to dam znać jak działa.
Pozdrawiam.
P.S. sorry za jakość schematów ale rysowałem je w paincie, chwilowo nie mam nic innego
Post został pochwalony 6 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
sir_headly
Wymiatacz
Dołączył: 08 Lut 2006
Posty: 1096
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Okolice Tomaszowa Lubelskiego
|
Wysłany: Nie 12:08, 06 Sie 2006 Temat postu: |
|
|
Ciekawa przeróbka... W sam raz dla tych, którzy się z akumulatorem nie chcą bawić. Pokaż zdjecia tych kierunków, jak masz.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
mandos
Wymiatacz
Dołączył: 30 Lip 2006
Posty: 1152
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 23 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Nie 12:42, 06 Sie 2006 Temat postu: |
|
|
oto fotki:
<a href="http://img91.imageshack.us/my.php?image=przodgo3.jpg">Widok z przodu</a>
<a href="http://img91.imageshack.us/my.php?image=tyldx7.jpg">Widok z tyłu</a>
Można dodac jeszcze po jednej diodzie ale ja nie widzę potrzeby. Wcześniej miałem tylko po dwie diody i jedynie w słońcu było trochę słabo widać więd dodałem po jednej diodzie.
Mijałem kilka razy patrol policji mając pracujący kierunkowskaz i sie nie przyczepili ani do jasności ani do tego że migają na przemian przód - tył ( w sumie z przodu ani z tyłu tego nie widać).
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
sir_headly
Wymiatacz
Dołączył: 08 Lut 2006
Posty: 1096
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Okolice Tomaszowa Lubelskiego
|
Wysłany: Nie 14:02, 06 Sie 2006 Temat postu: |
|
|
Dobrze wyglądają. Widać, ze profesjonalna robota. Szacunek się należy. Sam to projektowałeś?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
mandos
Wymiatacz
Dołączył: 30 Lip 2006
Posty: 1152
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 23 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Nie 14:58, 06 Sie 2006 Temat postu: |
|
|
Podstawowy schemat przeszutnika znalazłem w literaturze, sam dodałem tranzystory BUZ11 bo mogą sterować wiekszym prądem (do 25amperów sic!) przez co można ten układ stosować także przy żarówkach zamiast diod (wtedy bez oporników R9,R10,R11,R12). Nawet jak ktoś ma kierunkowskazy na akumulatorze to może zastosowac ten układ bo podejrzewam że zużywa mniej prądu niż normalny przerywacz, więc aku starczy na dłuzej. Gdy mierzyłem w do mu to cały układ razem z kierunkowskazami podpięty do zasilacza 6V pobierał 0,036 ampera (36 miliamperów).
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
sir_headly
Wymiatacz
Dołączył: 08 Lut 2006
Posty: 1096
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Okolice Tomaszowa Lubelskiego
|
Wysłany: Nie 15:34, 06 Sie 2006 Temat postu: |
|
|
Na stronie [link widoczny dla zalogowanych] jest schemat elektronicznego przerywacza. Patrzyłeś na to? Co o nim sądzisz??
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Piątal
Emerytowany Moderator
Dołączył: 14 Cze 2006
Posty: 600
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Nie 15:53, 06 Sie 2006 Temat postu: |
|
|
rizpekt się należy jak nic. świetna robota. Można pomyśleć o czymś takim w mojej jawie jeśli nie zastąpi jej w najbliższym czasie motor
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
mandos
Wymiatacz
Dołączył: 30 Lip 2006
Posty: 1152
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 23 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Nie 19:47, 06 Sie 2006 Temat postu: |
|
|
do Sir_headly
Tamten układ jest na timerze 555 i wydaje mi sie bardziej skomplikowany, ale tez może być. Tyle że tam przedni i tylny kierunkowskaz zawsze bedą świecic na raz co wymaga wiekszego prądu. U mnie świecą się na przemian więc ciągną mniej prądu, a dla niektórych takie naprzemienne swiecenie to może to byc dodatkowy "bajer".
Pozdrawiam.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Gość
|
Wysłany: Nie 20:02, 06 Sie 2006 Temat postu: |
|
|
a to 1 i 2 przy motsku prostowniczym to ... ?
|
|
Powrót do góry |
|
|
mandos
Wymiatacz
Dołączył: 30 Lip 2006
Posty: 1152
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 23 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Nie 22:08, 06 Sie 2006 Temat postu: |
|
|
1 i 2 to punkty podłączenia układu do instalacji Jawki. Jeden z nich podłącza się do masy a drugi gdzieś gdzie jest prąd ( u mnie bezpośrednio do magneta). Który gdzie to nie ma znaczenia.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
MiNiŚ
ADMINISTRATOR
Dołączył: 01 Lip 2006
Posty: 1706
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 109 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Z Polszy :)
|
Wysłany: Pon 1:01, 07 Sie 2006 Temat postu: |
|
|
Siemanko!
Mam pytanko; ten mostek graetza-prostowniczy to 6 A ?? bo tak sobie studiuje, nad tym Twoim dzielem, i jestem pod wrazeniem fajne rozwiazanie... a mam pytanko; w jaki sposob masz polaczone cewki w zaplonie? szeregowo wszystkiego? standardowo, czy jakos inaczej?
Pozdrawiam!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Wiśl@k
Wymiatacz
Dołączył: 28 Maj 2006
Posty: 420
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: z zaskoczenia
|
Wysłany: Pon 9:18, 07 Sie 2006 Temat postu: |
|
|
Gratki, super robota.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
mandos
Wymiatacz
Dołączył: 30 Lip 2006
Posty: 1152
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 23 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Pon 9:25, 07 Sie 2006 Temat postu: |
|
|
Witam.
Mostki prostownicze dawałem chyba 1amper ale nie pamiętam a nie chce mi sie rozbierać. A cewki w zapłonie hmm.. ja nic tam nie zmieniałem, a wczesniej Jawą jezdził mój ojciec i też chyba nic tam nie dłubał więc podpiete będą standardowo.
Pozdrawiam.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
krzysiek
Bywalec
Dołączył: 27 Mar 2006
Posty: 94
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Pionki
|
Wysłany: Nie 8:34, 24 Wrz 2006 Temat postu: |
|
|
ale jak sie te kirunki zalozy to czy jawka bedzie wolniej jezdzila czy bedzie wszystko dobrze ??
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
mandos
Wymiatacz
Dołączył: 30 Lip 2006
Posty: 1152
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 23 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Nie 13:07, 24 Wrz 2006 Temat postu: |
|
|
Dlaczego miałaby wolniej jeżdzić?? Az takie ciężkie to one nie są i oporu tez duzego nie stawiają . Ja zainstalowałem je na początku wakacji i przejechałem od tego czasu ponad 600km i nie miałem z nimi żadnego problemu.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|