Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wojtekwrc
Częsty bywalec
Dołączył: 25 Wrz 2009
Posty: 186
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wieruszów
|
Wysłany: Nie 16:51, 05 Gru 2010 Temat postu: Rasowanie 2T w teori- obliczenia |
|
|
A więc podam parę przydatnych informacji i wzorów nt. rasowania silników 2T.
Najpierw pojemność która będzie nam potrzebna do podstawiania.
Vs=(pi*d[mm]*s[mm])/100
Vs-pojemność skokowa
pi-stała matematyczna (niewymierna) w przybliżeniu 3,1415....
d-średnica tulei (od wewnątrz)
s- skok tłoka
czyli dla jawki np tuning 60ccm to tak naprawde:
Vs=(3,1415*40*44)/100
Vs= 55,2904 (ccm)
Wzór na czas otwarcia okna ssącego na danych obrotach silnika:
t= st.owk/ (6*n)
t-czas
st.owk-otwarcie okna ssącego w stopniach obrotu wału korbowego
n-zakładane obroty silnika
dla jawki przy 3000
t=135/ (6x3000)
t= ok. 0,0075s.
Obroty najlepszego napełniania:
najlepsze napełnianie skrzyni korbowej mieszanką (obroty tego napełniania) można obliczyć ze wzoru:
n= (1804x st.owk)/ pierwiastek kwadratowy z (Vps+Vs)*[(ls/frs)+(1/ds)
n-obroty silnika
1804-wartość stała
st.owk- otwarcie okna ssącego w stopniach owk
Vps- pojemność szkodliwa skrzyni korbowej w ccm
VS-pojemność silnika w ccm
ls-długość układu ssącego w cm
frs-poprzeczny przekrój kanału ssącego w cm^2
ds-średnica okna ssącego w cm
Aby zmierzyć pojemność szkodliwą skrzyni biegów bierzemy stary tłok i wierciwy dziurę w denku, ustawiamy tłok w DMP i wlewamy przez niego strzykawką olej. Jawka w oryginale ma pojemność szkodliwą skrzyni korbowej ok.210ccm, a z podkową ok.198ccm Spiłowanie tłoka od strony okna ssącego o każdy 1mm to zmiana kątu otwarcia okna ssącego o 4 stopnie. np. oryginał 135 a 1mm skrócony 139
Obroty najlepszego napełniania w serii to ok. 7750rpm po zastosowaniu podkowy 7930rpm a po skróceniu tłoka o 1mm-7977rpm, 2mm-8205rpm a po zastosowaniu membrany można zrobić dziurę w tłoku na nóżce od strony dolotu, ponieważ to już nie tłok steruje otwarciem kanału ssącego.
Efekt doprowadzenia do układu ssącego zimnego powietrza można obliczyć ze wzoru:
N1e=Ne* [(546+t)/(546+t1)
N1e-moc z doprowadzeniem zimnego powietrza KM
Ne-moc silnika KM
t-temperatura pod osłoną silnika st.C
t1-temperatura otoczenia st.C
POSZERZENIE OKNA WYDECHOWEGO
max wielkość okna wydechowego:
b=l/5
l-obwód tulei
5-wartość stała
Obwód tulei:
l=d*pi
d-średnica wewnętrzna tulei
pi-3,1415...
Wydech-Gdy okno jest szersze u góry niż u dołu to silnik ma mniejszą elastyczność, ale znacznie większą moc przy wysokich obrotach.Gdy okno jest szersze u dołu silnik ma większą elastyczność.W przypadku okna kwadratowego efekt jest pośredni.
UKŁAD SSĄCY
Co do jawki to wg. mnie warto rozwiercić Jikova do 18mm, Gdy tak zrobimy musimy również powiększyć króciec do rozmiarów 23,7x15, króciec warto jeszcze wypolerować od środka.
Pole powierzchni gardziela:
P=pi*fi^2/4
pi-3,1415....
fi-średnica gardziela
Pole okna ssącego w tuningowanym silniku musi mieć rozmiar:
P1=P*1,4
P1- pole powierzchni okna ssącego
P-pole powierzchni gardziela
Szerokość okna ssącego:
b=P2/14
b-szerokość okna ssącego
P2-pole powierzchni okna ssącego
Powierzchnia łączna okien płuczących w tuningowanym silniku:
P3=P4*1,2
P3-powierzchnia łączna okien płuczących
P4- Powierzchnia króćca ssącego
Co do dodatkowych okien to:
jeśli chcesz stosować małą ilość duzych okien idziesz na elastyczność, robiąc duzo małych okien robisz silnik pod wysokie obroty i moc maksymalną tylko na wysokich obrotach.oraz podstawowa informacja jaką musimy pamiętać to, że poszerzenie okien przelotowych to lepsze napełnianie cylindra mieszanką przy niższych obrotach silnika.Podwyższenie okienek to przesunięcie dobrego napełniania w zakres wyższych obrotów
ZNOWU WYDECH xD
Powietrze "przepompowywane" przez tłumik na danych obrotach:
V=Vs*n
Vs-pojemność silnika ccm
n-obroty silnika rpm
Wynik to jaką przepustowość musi mieć tłumik w litrach na minutę (po przekształceniu ccm na litry)
PALIWO
alkohol metylowy i etylowy- około 100 oktan
cytat z książki o tuningu:
"Zastosowanie jako paliwa alkoholu metylowego (ok.30%) daje przyrost mocy niekiedy o 10% (...) Jeżeli do alkoholu doda się nitrometanu (ok.30%) moc silnika wzrasta o dalsze 15%."
nitrometan-paliwo do silników modeli RC
świece
stopień sprężania=zalecana wartość świecy
6-7=225-240
7-8=260-275
8-9=275-300
10-11=380-440
11-14=440-500
Inne przeróbki
Odchudzanie części:
tłok należy maksymalnie odchudzić, dzięki czemu motor się lepiej wkręca, należy zastosować stary sworzeń tłoka, ponieważ jest lżejszy od tych nowych
korbowód, można także odchudzić poprzez spiłowanie, a później wypolerować, aby wyeliminować efekt "karbu"
Można zamiast tulejki na sworzeń korbowodu zastosować łożysko igiełkowe o wymiarach:
wew.-14mm
zew.-17m
szerokość-13mm
Można także splanować głowicę, ale to opiszę w innym temacie
Co do zmiany przełożeń to do jawki bez problemu pasują zębatki zdawcze z WSK, których jest dość duży wybór na allegro.
Da się także zrobić w jawce moduł CDI
Przydatne linki
tuning tłoka- http://www.mzetz.fora.pl/tuning-motocykli,3/wsk-125-tuning,1832.html
program do wyliczania wydechu- [link widoczny dla zalogowanych]
obliczanie przełożeń jawka- [link widoczny dla zalogowanych]
Rozrząd dla osiągów sportowych 2T dostrojony do obrotów:"
rpm-wydech/płuki/ssący
6000-171-174/105-108/135-140
7000-175-178/109-112/141-146
8000-179-182/113-116/147-152
9000-183-186/117-120/155-167
Przy zastosowaniu membrany nie musimy przestrzegać "ssący" ale musimy zrobić otwór w nóżce tłoka po stronie kanału ssącego
Liczby podane wyżej to kąt otwarcia okien.
Kątem otwarcia okna np.wydechowego nazwiemy kąt obrotu wału korbowego mierzony od chwili gdy górna krawędź tłoka otworzy okno wydechowe, do chwili gdy tłok sunąc z powrotem zasłoni okno.
No i na końcu to co nam zawsze mówi nauczycielka z matmy xD:
"Matematyka jest królową nauk" ;p
Radzę także zajrzeć do artykułów Tomasza Sałka i do książki "Zwiększanie osiągów silników" Cz. Kordziński
To by było na tyle, i tak czuję, że o czymś zapomniałem wspomnieć xD
Każda przeróbka zmniejsza żywotność silnika!!!Pamiętaj, że wszystkie modyfikacje robisz na własną odpowiedzialność.Autor tego artykułu nie ponosi żadnej odpowiedzialności za szkody powstałe przez tuning!
Proszę o przyklejenie tematu, ponieważ każde przeróbki muszą być oparte na obliczeniach.......w tuningu nie ma przypadkowych wymiarów wszystko da się wyliczyć.
Temat będę uzupełniał zawsze gdy tylko mi się coś przypomni........ zapraszam na mój blog w którym opisuję renowację i tuning moich motocykli [link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 2 razy
Ostatnio zmieniony przez wojtekwrc dnia Nie 17:42, 05 Gru 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
macq
Emerytowany Moderator
Dołączył: 05 Lip 2006
Posty: 3317
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 132 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Nie 17:32, 05 Gru 2010 Temat postu: |
|
|
Bardzo ciekawy temat, podwieszam. Musisz jednak zdawać sobie sprawę, że przeciętne IQ użytkownika tego forum nie pozwala na przeczytanie tego poprawnie, a co dopiero zrozumienie i zastosowanie Nie żabym kogoś obrażał, ale no taka prawda... Pozwól zatem, że zasugeruję Ci dalsze zgłębianie tematu i wyjaśnianie użytkownikom tych cyferek i literek. Swoją drogą są one mało czytelne, może jakieś podkreślenie, czy pogrubienie odpowiednich "podpunktów"?
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez macq dnia Nie 17:36, 05 Gru 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
karol3829
Bywalec
Dołączył: 17 Lip 2010
Posty: 72
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Hajnówka
|
Wysłany: Nie 18:21, 05 Gru 2010 Temat postu: |
|
|
Dobrze że to wrzuciłeś . Dzięki na pewno się przyda . Z jakich stron skopiowałeś??
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Mucie]
Wymiatacz
Dołączył: 12 Lut 2008
Posty: 343
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 14 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Radziechowy okolice Żywca
|
Wysłany: Nie 18:39, 05 Gru 2010 Temat postu: |
|
|
Ja mogę wam pomóc radą co do zapłonów z modułem CDI. Z własnego doświadczenia wiem że taki zapłon eliminuje tkz wypadanie zapłonów poprawia wolne obroty i moto się dalej wkręca, pali bez względu na to czy dopiero zeszliśmy do garażu i chcemy odpalić czy pałowaliśmy go po lesie pół dnia. Schemat jest na forum w jednym z tematów podany przez użytkownika Macq. Jedynym mankamentem tego rozwiązania w jawce jest to że trzeba zastosować transformator bądź nawinąć cewkę zapłonową na nowo ok 6000 zwojów drutem 0,15mm.
Tutaj 2 filmiki jak działa ten zapłon http://www.youtube.com/watch?v=JKqcrghdZvU
http://www.youtube.com/watch?v=Hxd58BAUTYM
Jakość nie najlepsza ale widać wielkość iskry i jej energie(mocno fioletowe wyładowanie)
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Mucie] dnia Nie 18:44, 05 Gru 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
wojtekwrc
Częsty bywalec
Dołączył: 25 Wrz 2009
Posty: 186
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wieruszów
|
Wysłany: Nie 18:55, 05 Gru 2010 Temat postu: |
|
|
"Z jakich stron skopiowałeś??"
sam napisałem......Troszke lekcji matmy troszke fizyki troszke artykułów........nie wiem skąd który wzór pochodzi.......po prostu każdy wzór jaki gdzieś zobaczyłem wpisywałem do zeszytu...zapisywałem tam wszystkie swoje pomysły i przemyślenia... Zamieściłem tu wiele ważnych i ciężko dostępnych informacji....oraz program do obliczania przełożeń w jawce..... Mucie] dobrze, że napisałeś, zróbmy z tego tematu taki dobry zbiór artykułów o tuningu, Ja już od dawna mam zamiar zrobić CDI ale jakoś mi szkoda kasy na razie musze kupić nowy cylinder tłok, sprzęgło xD
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Mucie]
Wymiatacz
Dołączył: 12 Lut 2008
Posty: 343
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 14 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Radziechowy okolice Żywca
|
Wysłany: Nie 18:59, 05 Gru 2010 Temat postu: |
|
|
Co do tych wzorów to w artykułach Sałka można je znaleźć.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
macq
Emerytowany Moderator
Dołączył: 05 Lip 2006
Posty: 3317
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 132 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Nie 19:14, 05 Gru 2010 Temat postu: |
|
|
schemat modułu (działający)
[link widoczny dla zalogowanych]
Wszystko w zasadzie jest jasne, pozostaje tylko wytrawić płytkę, można też sobie poradzić bez wytrawiania czyli na tzw pająka, ale niezawodność takiego połączenia jest dyskusyjna
O trawieniu płytek:
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Mucie]
Wymiatacz
Dołączył: 12 Lut 2008
Posty: 343
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 14 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Radziechowy okolice Żywca
|
Wysłany: Nie 19:26, 05 Gru 2010 Temat postu: |
|
|
[link widoczny dla zalogowanych] ten schemat również działa (wykonałem go) układ można złożyć z 4 elementów, tyrystora 2 diod i kondensatora.
Działa tak samo jak ten na filmiku.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
zuzia
Wymiatacz
Dołączył: 24 Gru 2007
Posty: 1564
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 60 razy Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Mazowieckie
|
Wysłany: Nie 19:53, 05 Gru 2010 Temat postu: |
|
|
Dobrze, że takie coś zostało zrobione. Jak dla mnie to wszystko jest przystępnie opisane, ale możesz ogarnąć to trochę od strony estetycznej. Na forum powinien być taki temat, w którym jest wszystko "w pigułce"
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
macq
Emerytowany Moderator
Dołączył: 05 Lip 2006
Posty: 3317
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 132 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Nie 20:16, 05 Gru 2010 Temat postu: |
|
|
Mucie, to ja kiedyś dawałem, działa to bez trafo?
Aha po jakimś czasie usunę posty bez materiałów, żeby było przejrzyście.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Mucie]
Wymiatacz
Dołączył: 12 Lut 2008
Posty: 343
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 14 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Radziechowy okolice Żywca
|
Wysłany: Nie 20:25, 05 Gru 2010 Temat postu: |
|
|
Bez trafo nie, ogólnie w jawce musi być trafo. Ja teraz mam tak zrobione że działa jednocześnie CDI+ światła z oryginalnej instalacji bez przeróbek.Światła są mocne od a moto nie gaśnie na niskich obrotach.
Żeby taki zapłon chodził w miarę 130v wystarczy.
Tutaj fotka tego 2go układu
[url] [link widoczny dla zalogowanych]
można go zmieścić do pudełka od zapałek, fotka nie jest moja bo tym układzie zastosowano jeszcze rezystor ale on nie jest potrzebny.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Mucie] dnia Nie 22:56, 05 Gru 2010, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
macq
Emerytowany Moderator
Dołączył: 05 Lip 2006
Posty: 3317
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 132 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Nie 22:59, 05 Gru 2010 Temat postu: |
|
|
Mam nadzieję, że nie poszedłeś za ciosem i zamontowałeś choć kawałek radiatora
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez macq dnia Wto 16:11, 07 Gru 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Mucie]
Wymiatacz
Dołączył: 12 Lut 2008
Posty: 343
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 14 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Radziechowy okolice Żywca
|
Wysłany: Pon 14:07, 06 Gru 2010 Temat postu: |
|
|
Taki malutki dałem ogólnie tyrystor się nie grzeje bardziej dioda D1
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
plusminus
Moderator
Dołączył: 17 Maj 2009
Posty: 2330
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 102 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: lubelskie
|
Wysłany: Wto 20:54, 15 Lut 2011 Temat postu: |
|
|
Zapodam Wam prościutki programik do obliczania pojemności skokowej silnika, moze komuś się przyda, powoli będę uzupełniał programy do obliczania pozostałych wzorów. [link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 2 razy
Ostatnio zmieniony przez plusminus dnia Wto 21:13, 15 Lut 2011, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Alan890
Wymiatacz
Dołączył: 15 Paź 2009
Posty: 345
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Miłakowo
|
Wysłany: Śro 14:13, 16 Lut 2011 Temat postu: |
|
|
No fajne!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|