pks100 |
Wysłany: Nie 17:55, 08 Lut 2009 Temat postu: ABC Koła Ogar 200 |
|
Witam! Kolejny artykuł mojego autorstwa dotyczący tym razem kół i wszystkiego co z nimi związane. Omówimy ściąganie, zakładanie opony. Łatanie starej dętki i wprowadzimy sobie podstawowe pojęcia na temat prostowania felgi. To do dziela!
A. Demontaż
Niezależnie od tego jaką operację chcemy wykonać najpierw koło należy wymontować z ramy. Nie jest to trudne jednka, zawsze można się w coś wpakować, chyba każdy chce czegoś takiego uniknąć. Aby wymontować koło przednie należy:
1. Odkręcić śruby mocujące po obu stronach osi
2. Usunąć linkę ze ślimaka(należy odkręcić nakretkę, następnie pociągnąć)
3. Wysunąć koło z widelca uważająć na motor, który może pochylić się mocno w przód i zatrzymac sie na widełkach, należy więc położyć jakiś ciężar na siedzeniu lub bagażniku, ustawić motor na stopce serwisowej, podwiesić go lub najgorzej polożyć widełki na ziemi
4. Koło jest prawidłowo wyciągnięte, a motor powinien stać stabilnie. Nie polecam demonatżu obu kół na raz, bo będzie kłopot z ustawieniem ramy aby stała. Najlepiej w miarę możliwości motor podwiesić a wszystkie regulacje dokonywać jak stoi poziomo, kolami do dołu. Przy okazji, teraz można naoliwić linkę i ślimak, a także nasmarować szczęki hamulca. Przy robiorze bębna należy uważać na kolejność elementów na osi, póżniej może się okazać, że będą problemy z jej złożeniem.
Tak wygląda sama felga z bębnem i łożyskami:
B. Zdejmowanie opony i dętki
Jest to dalsza czynność, bardzo popularna, przydatna do łatania dziur, wymiany opony na nową, wymiany szprych i wszystkich innych czynnosci. Niezbędnym narzędziem okazać się może łyżka do opon, jest to płaski kawałek plastiku, tępy, czasem wygięty. Można go kupić w dowolnym sklepie rowerowym lub motoryzacyjnym, a nawet w marketach. Gdy się go nie ma można skorzystać z klucza oczkowego lub śubokręta z zabezpieczonym trzybkiem. Każde z tych narzędzi nie może być ostre, abu nie uszkodziło dętki, która jest w środku opony. Aby zdjąć oponę należy:
1. Spuścić powietrze poprzez wykręcenie kapturka, a następnie wyciągnięcie wkładu zaworu
2. Podważyć oponę lyżką o felgę a następnie wsadzić drugą obok
3. Ruchem okrężnym(patrz zdjęcie) należy posuwać lyżki do zewnątrz w stronę nóg w taki sposób aby jedna krawędz opony wyskoczyła. Należy robić to ostrożnie, by nie uszkodzić dętki.
4. Teraz odkręcami nakrętki zabezpieczające wentyl dętki i wciskamy go do środka, następnie wyciągamy całą dętke, ciągnąc za zawór. Jeżeli chciałeś tylko wyciagnąć dętkę aby np. ją załatać nie czytaj dalej i zostań w tej pozycji.
*5. Teraz ściągnij drugą krawędz opony w tą samą stronę co poprzednią
W trakcie tych czynności stare szprychy mogły popękać, należy je jak najszybciej wymienić na nowe. Powinna Ci zostać sama felga lub felga z oponą, zauważ że na szprychach od środka znajduje się guma z otworem na wentyl, jeżeli jej nie masz lub ta jest stara i popękana należy tam dociąć i skleić nową, obwinąć sznurkiem lub taśma klejącą, ale w taki sposob aby rzadna cześć nie została sklejona.
C. Łatanie dętki
Teraz możesz wymienić oponę lub dętkę na nową. Jeżeli opona jest popękana lub ma słabo widoczny bieżnik należy ją wymienić na nową. to samo dotyczy się dętki, jeżeli ma pojedyńczą dziurę można ją załatać jeżeli więcej lub ma już ok. trzech łat należy wymienić ją na nową. Aby załatać detkę są dwa sposoby:
1.(popularny) Złoż wętyl i napompuj lekko dętkę
2. Włóż dętkę pod wode i obserwuj miejsce, w którym pojawią się bąbelki
3. Zaznacz dokładnie te miejsce, jeżeli jest ich więcej nie łataj, jeżeli są na wentylu należy wymienić wkład na nowy, lub jeżeli ma on taką charakterystyczną gumową rurkę należy ją założyć odwrotnie lub jak to nie pomoże zakupić nową
4. Teraz zaznaczone miejsce przeleć delikatnie drobnym papierem ściernym i dopasuj łatę do wielkości dziury(można kupić gotowy komplet łat w sklepie lub wyciąć samemu z gumy, np. starej dętki), powinna byc ok.3 - 5 razy wieksza niż dziura
5. Oczyść dokładnie dętkę i jeżeli zrobiłeś łate sam, przeleć ją tym samym papierem i także oczyść
6. Nałóż klej na dętke(w niektórych kompletach łatki są samoprzylepne) upewniająć się, że nie ma w niej powietrza i na łatkę
7. Teraz obie części dociśnij porządnie rękam i od razu usuń nadmiar kleju. Często ma on substancje wyżerające gumę.
8. Wsadź całość w imadło i trzymaj tak długo, jak nakazuje instrukcja dołączona do kleju. Warto jednak przytrzymać łatkę dłużej. Jeżeli nie wiesz jakiego kleju użyć wybieraj kleje do łat lub takie, które są elastyczne i odporne na zewnętrzne warunki atmosferyczne. Np. kleje do butów lub butapren, do membran głośnikowych itd. itd. Pamiętaj, że miedzy dętką a imadłem musi byc jakis kawalek drewna lub innego materiału!
9. Zazwyczaj po 24h dętka jest gotowa do wsadzenia, należy powtórzyć punkt 1 i 2 aby mieć pewność co do szczelności zrobionej dętki.
Drugi sposób jest mało skuteczny i trudny, ale estetyczny. Po zaznaczeniu dziury, jeżeli okaże sie ona bardzo mała rozgrzewa się dętkę opalarka lub posługuje się delikatnie lutownicą lub zapalniczką i zalepia diure przesuwajac, dociskajac detke w miejscu diury tak aby diura sie zalepiła. Mozna tez ztopić kawałek starej etki i kapać na dziurę aby ją zalepić. Czasami efekty są bardzo dobre.
D. Zakładanie opony i dętki
Jeżeli nie sciągałeś/aś do końca opony to dobrze,możesz już teraz zakładać dętkę, jeżeli opona została ściągnięta musisz założyć jedną krawędź opony na felgę. Pamietaj, że ciągle masz całkowicie rozebrany wętyl. A teraz:
1. Wsadź wętyl do dziury od strony z której wystaje jedna krawędź opony, pod oponę
2. Skreć całkowicie wętyl nie dokręcając do końca nakrętek i wepchnij ostrożnie całą dętkę pod opone, następnie lekko ją napoompuj i zobacz czy dobrze leży
3. Za pomocą łyżek wsadź drugą krawędź opony. Uważaj by nie uszkodzić dętki, przy koncu może być ciężko.
4. Teraz pozostaje napompowanie opony do 1,5 atmosfery na porzód i 1,9 atmosfery na tył, wszystko mierzone manometrem i dla jednej osoby. Dla dwoch przód 1,9 atm a tył 2,3 atm. No i ostania czynność dokręcenie nakrętki, potem skątrowanie jej drugą i obślinienie wętyla w celu sprawdzenia czy jest szczelny. Jezeli pojawia sie bąbelki należy go wymienić lub wykonaj C. ptk. 3.
E. Montaż koła
Robi się go dokładnie tylko w odwrotnej kolejności jak do demontażu z tym, ze koło musi być skręcone w taki sposób aby było jak najbardziej pionowo. Jest to wazne zarówno z przodu jak i z tylu. Z przodu należy ustawic odpwiednio ślimak i bęben, hamulec. Z tylu trzeba uważać na zębatkę i łańcuch, koło tylne musi być jak najbardziej ustawione pionowo, tak jak i zębatka, łancuch powinien mieć taki luz, że po ugieciu amortyzatora powinien swobodnie chodzić, nie może go blokowac. Dobrze jest sie przejechac kawałek i sprawdzić czy koła nadal są ustawione prawidłowo, często ustawia się je od początku. Z tyłu można stosować napinacz łańcucha i odpowienio ustawić bęben pod hamulec.
F. Demontaż koła tylniego
Jest tak jak w pkt. A. z tym, ze należy wykręcić hamulec a następnie ściągnąć łancuch.
G. Wadzanie i naciąganie szprych(centrowanie koła)
Jeżeli zakręcimy koło i widzimy, że ósemkuje i ma bicie boczne bądz pionowe należy je wycentrować. Najczęściej dzieje się tak gdy brakuje nam paru szprych. Aby je wymienić należy wyciągnąć parę szprych obok lub po hamsku szprychę zgiąć delikatnie w paru miejscach i po wsadzeniu wyprostowac podczas naciągu. Trzeba jednak pamietać, że taka szprycha jest słabsza niż jej orginał. Gdy to nie pomoże lub szprychy są kompletne, należy odpowiednio naciągać szprychy w taki sposób aby koło sie wyprostowało. Należy nimi obracać za pomocą kluczów do szprych(kwadratowe) i obracać nimi minimalnie. Jest to bardzo trudna czynność, naciągając jedne szprychy trzeba popuścić drugie. W jednym miejscu możemy zrobić dobrze a felga skrzywi sie w innym. Trzeba pamietać, po stronie zębatki szprychy powinny być mocniej naciągnięte. Szczególnie groźne są bicia pionowe. Najlepiej jest regulowac szprychy z użyciem centrownicy, która pokazuje w który miejscu kolo jest krzywe. Takiej regulacji dokonuje się bez opony. Często gdy już nam się uda coś dokonac po wejściu ma motor i zamątowaniu koła jest jeszcze gorzej, dlaczego?! Bo po każdym doregulowaniu powinno się na koło ponaciskać aby dogieło sie do szprych. Jeżeli nie na tym nie znasz to nie polecam Ci stosować tej metody i oddać to specjaliście, który zrobi to za grosze.
H. Przy okazji
Jak w tytule możesz koło odświerzyć malująć je sprejem a pożniej lakierem lub ochromować. Ta druga metoda wymaga zdjęcia wszystkich szprych, wtedy moża także felge wypolerować. Za każdym razem trzeba ją spryskać lakierem bezbarwnym aby byla odporna na warunki atmosferyczne.
Uwagi! Zawsze pamiętaj, że koła powinny być napompowane do odpowiednich wartości, są one podane w D. pkt. 4. Pamiętaj, ze opona nie znosi oleju, słońca, nafty i bendzyny. Utrzymuj opony w dobrym stanie, bo moze się to źle skończyć na drodze. Pisząc ten artykuł miałem nadzieję, że się komuś przyda Pozdrawiam
[/url] |
|