Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
pks100
Moderator
Dołączył: 24 Cze 2007
Posty: 2617
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 127 razy Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: z Rudy Slaskiej
|
Wysłany: Śro 18:41, 06 Maj 2009 Temat postu: |
|
|
To nie przy kazdych zarowkach. Halogenow bym raczej do Ogara nie wsadzal. Co do elektryki powiem tak, dla mnie juz sama elektryka byla nie zglebiona wiedza, w pewnym momencie zmienilem kierunek rozwoju. To sa same obliczenia! Nie dosc to teraz jest to tak rozwinieta dziedzina, ze juz sa specjalizacje! I mam takie male pytanko, jaka jest zaleznosc miedzy iloscia zwinietych drutow na cewce indukcyjnej, wytwarzanym pradem czy napieciem? Pozdrawiam
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Vince
Częsty bywalec
Dołączył: 03 Maj 2009
Posty: 115
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Bro.
|
Wysłany: Śro 19:11, 06 Maj 2009 Temat postu: |
|
|
Ja miałem podobnie,ale gdy do przody wsadziłem 12V a do tyłu 6V było wszystko GIT.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
lewon14
Bywalec
Dołączył: 19 Cze 2008
Posty: 70
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bukowo
|
Wysłany: Czw 15:34, 07 Maj 2009 Temat postu: |
|
|
ale właśnie o to chodzi że jak mam 6 albo 12 to mi sie przepala żarówki nie są tłuste bo do każdej naprawy myję ręce spróbuję jeszcze 24 a jak nie to zmienie te kółko jak mówicie
ale czy to nie jest dziwne że padają zawsze tylnie i długie światła? bo krótkie trzymają się całkiem długo
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez lewon14 dnia Czw 15:35, 07 Maj 2009, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Tomek15
Wymiatacz
Dołączył: 26 Sie 2008
Posty: 366
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 2/5
|
Wysłany: Czw 16:28, 07 Maj 2009 Temat postu: |
|
|
może inna grubość włókna... no ale przecierz tylna jest najcieńsza... hmm to nie wiem
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
pks100
Moderator
Dołączył: 24 Cze 2007
Posty: 2617
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 127 razy Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: z Rudy Slaskiej
|
Wysłany: Czw 18:47, 07 Maj 2009 Temat postu: |
|
|
lewon14 napisał: | ale właśnie o to chodzi że jak mam 6 albo 12 to mi sie przepala żarówki nie są tłuste bo do każdej naprawy myję ręce spróbuję jeszcze 24 a jak nie to zmienie te kółko jak mówicie
ale czy to nie jest dziwne że padają zawsze tylnie i długie światła? bo krótkie trzymają się całkiem długo |
Co z tego, ze myjesz rece, palce sa zawsze, zawsze! tluste... Co do dlugich swiatel, wlasnie przy ich wlaczeniu wali pelna moc na lampy... Pozdrawiam
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
futrzaczek2
Częsty bywalec
Dołączył: 21 Kwi 2009
Posty: 157
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Piotrków Trybunalski
|
Wysłany: Pią 18:28, 08 Maj 2009 Temat postu: |
|
|
Najbardziej po tyłku włókno dostaje w momencie uruchomienia. Jeśli zatem przełączasz tryb długie/krótkie, to rób to na wolnych obrotach - aby napięcie w instalacji było możliwie najniższe.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
macq
Emerytowany Moderator
Dołączył: 05 Lip 2006
Posty: 3317
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 132 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Pią 18:44, 08 Maj 2009 Temat postu: |
|
|
pks100 napisał: | I mam takie male pytanko, jaka jest zaleznosc miedzy iloscia zwinietych drutow na cewce indukcyjnej, wytwarzanym pradem czy napieciem? Pozdrawiam | Trzeba znać strumień magnetyczny, założyć sobie jakiś prąd przepływający przez cewki, ogólnie rzecz biorąc obliczenia są skomplikowane. W przypadku jawki jednak ja bym zrobił to doświadczalnie. Im więcej zwojów, tym większe napięcie, a im grubszy drut, tym większy prąd. Nie można jednak sobie tego ot tak zrobić, bo albo będziemy mieli 50V i 0,5A, albo 3V i 10A (przykładowo). Gdzieś wyczytałem, że na 12V przewija się drutem 0,7mm 200zwojów (w oryginale jest 0,6 160zw)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
futrzaczek2
Częsty bywalec
Dołączył: 21 Kwi 2009
Posty: 157
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Piotrków Trybunalski
|
Wysłany: Pią 19:53, 08 Maj 2009 Temat postu: |
|
|
macq napisał: | Gdzieś wyczytałem, że na 12V przewija się drutem 0,7mm 200zwojów (w oryginale jest 0,6 160zw) |
Zależność między napięciem a ilością zwojów jest stosunkowo liniowa. Układając prostą proporcję można się dowiedzieć, że prądnica w Jawce dostarczać winna przeszło 9,5V przy tych samych obrotach co prądnica po przezwojeniu Nie dziwota zatem, że żarówki siadają jak muchy. Prąd wyjściowy także wzrośnie w granicach błędu pomiarowego - z 0,86A do 0,94A.
Generalnie mówiąc, niewiele się zyska, a roboty zapewne jest sporo. Lepszym wyjściem byłby prostownik + kondensator + stabilizator impulsowy do ładowania akumulatora lub obejść się bez niego.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
macq
Emerytowany Moderator
Dołączył: 05 Lip 2006
Posty: 3317
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 132 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Pią 20:09, 08 Maj 2009 Temat postu: |
|
|
Cytat: | Zależność między napięciem a ilością zwojów jest stosunkowo liniowa. Układając prostą proporcję można się dowiedzieć, że prądnica w Jawce dostarczać winna przeszło 9,5V przy tych samych obrotach co prądnica po przezwojeniu | Też na to wpadłem, jednak dla mnie ta liniowość nie jest taka oczywista...
jednak próba nie strzelba
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
futrzaczek2
Częsty bywalec
Dołączył: 21 Kwi 2009
Posty: 157
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Piotrków Trybunalski
|
Wysłany: Pią 20:32, 08 Maj 2009 Temat postu: |
|
|
macq napisał: | Też na to wpadłem, jednak dla mnie ta liniowość nie jest taka oczywista... |
A być powinna, co wynika choćby z prostego U = Bvl
gdzie:
U - napięcie na końcach cewki
B - indukcja magnetyczna (pozostaje niezmienna!)
v - prędkość między magnesem a cewką (również niezmienna!)
l - długość przewodnika w polu magnetycznym, to jest równoznaczne z ilością zwojów.
Próba - wiadomo, lepsza niż wzorki nie mającego wiele z rzeczywistością wspólnego. Jednakowoż, warto wiedzieć, co się robi
Dopisek:
Aż mnie korci by sprawdzić swojego Ogóra... Chyba V640 będzie mieć ciut zabawy
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez futrzaczek2 dnia Pią 20:34, 08 Maj 2009, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
macq
Emerytowany Moderator
Dołączył: 05 Lip 2006
Posty: 3317
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 132 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Pią 20:43, 08 Maj 2009 Temat postu: |
|
|
No teraz mnie przekonałeś. W takim razie zgrubsza mamy napięcie, prąd możemy z prawa (Ł)oma policzyć. Teraz wystarczy to zebrać do kupy i przewinąć takie cewki, po czym je sprawdzić i opracować tabelę dla potomnych; dobry pomysł na tutorial, niestety nie posiadam już jawki (a przynajmniej takiej z silnikiem ), więc realizację zostawiam komu innemu.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
futrzaczek2
Częsty bywalec
Dołączył: 21 Kwi 2009
Posty: 157
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Piotrków Trybunalski
|
Wysłany: Pią 20:52, 08 Maj 2009 Temat postu: |
|
|
macq napisał: | No teraz mnie przekonałeś. W takim razie zgrubsza mamy napięcie, prąd możemy z prawa (Ł)oma policzyć. Teraz wystarczy to zebrać do kupy i przewinąć takie cewki, po czym je sprawdzić i opracować tabelę dla potomnych; |
Cieszę się, żeś się dał przekonać
Co do przewijania... Czy jest sens? Kupa brudu, roboty i plucia niewybrednymi panienkami co pół minuty. Czyż nie prościej/taniej/szybciej byłoby to załatwić drogą polubowną tzn. elektroniczną W razie sprzedaży czy jakiegoś zjazdu, pięć minut zabawy śrubokrętem i nasze wymysły zdemontowane, motorek oryginalny jak z fabryki. Zastosowanie stabilizatora impulsowego ma tę zaletę, że pozwoli utrzymać stałą (w granicach kilku %) jasność żarówek niezależnie od obrotów silnika.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
macq
Emerytowany Moderator
Dołączył: 05 Lip 2006
Posty: 3317
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 132 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Pią 20:59, 08 Maj 2009 Temat postu: |
|
|
Tak, z tym, że nie chodzi mi o samą żywotność zarówek
Myślę raczej o kierunkach, światłach stop i innych pierdołach. Nawet montując szeregowo 2 cewki zapłonowe zamiast świetlnych mamy TEORETYCZNIE niedobór mocy. W praktyce jak mówisz (w uproszczeniu) cewki-> mostek->stabilizacja->aku . To zgrubsza by wystarczyło.
Jak tylko chcesz przeciwdziałać paleniu się żarówek, wtedy faktycznie przewijanie nie ma sensu.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez macq dnia Pią 21:01, 08 Maj 2009, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
futrzaczek2
Częsty bywalec
Dołączył: 21 Kwi 2009
Posty: 157
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Piotrków Trybunalski
|
Wysłany: Pią 21:08, 08 Maj 2009 Temat postu: |
|
|
macq napisał: | Myślę raczej o kierunkach, światłach stop i innych pierdołach. Nawet montując szeregowo 2 cewki zapłonowe zamiast świetlnych mamy TEORETYCZNIE niedobór mocy. |
Oryginalnie masz (wg moich wyliczeń) dostępne 9,5V/0,86A co daje 8,2W. Po przewinięciu (wg podanych przez Ciebie parametrów) da to 11,3W. Przyrost mocy to "aż" 3,1W Załóżmy nawet, że jedziesz z górki na trójce i masz wiatr w plecy - zaszalejmy, da to 6W więcej. To nadal jest wartość zbyt niska, by opłaciło się przewijać. Magnes w prądnicy nie ma nieskończenie wielkiej indukcji i nawijanie nie-wiadomo-ile zwojów też jest bezsensowne.
Rzecz kolejna: kierunkowskazy czy światło stopu nie działają bez przerwy. Wniosek: akumulator! Zgromadzi się w nim nadmiar energii wyprodukowany w czasie samotnego rajdu z górki, zaś zużyje, kiedy to silnik będzie zajęty pchaniem Ciebie i panieny polną drogą pod górkę...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
pks100
Moderator
Dołączył: 24 Cze 2007
Posty: 2617
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 127 razy Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: z Rudy Slaskiej
|
Wysłany: Sob 8:28, 09 Maj 2009 Temat postu: |
|
|
Ok, a jezeli ktos by chcial poprostu przerobic instalacje na 12V? Nawet 9,5V to jednak za malo, tak z 13V powinno byc... Po Twoich przeliczeniach mi wyszlo, ze musialoby byc ok. 202 zwoii na instalacje rowna 12V. A to by dawalo na tym orginalnym drucie 10,32W? Pozdro
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|